Klimattips vid

värmebölja

Råd vid värmebölja i Skåne från 1177

På sommaren när värmen slår till påverkas vi olika mycket av de höga temperaturerna. Vi som lever i ett land där det vanligtvis inte är så varmt behöver tänka till och anpassa våra liv efter värmen. Med ett förändrat klimat får vi räkna med både stigande medeltemperatur och att värmeböljor blir vanligare. Här hitta du allt du behöver veta för att må bra i höga temperaturer!

SMHI:s värmevarningssystem

Följ SMHIs värmevarningssystem här.

Råd vid uttorkning från 1177

Uttorkning uppstår när kroppen gör av med mer vätska än du tillför den.

Råd vid värmeslag från 1177

Värmeslag uppstår när kroppens egen förmåga att styra sin temperatur inte fungerar. Det uppstår oftast när det är väldigt varmt ute och luftfuktigheten är hög.

Folkhälsomyndighetens råd för riskgrupper

Broschyren från Folkhälsomyndigheten berättar om hur värme påverkar kroppen och ger enkla råd till riskgrupperna och deras anhöriga om hur de kan förebygga hälsoeffekter vid en

Webbkurs om värmebölja för vårdpersonal

En kort webbutbildning för dig som jobbar inom vård och omsorg framtagen av Folkhälsomyndigheten.

Med ett förändrat klimat får vi räkna med både stigande medeltemperatur och att värmeböljor blir vanligare. Vi påverkas olika mycket när värmen slår till. För att risken för hälsoproblem ska öka i ett land som Sverige, där det inte är så varmt i vanliga fall, räcker det att temperaturen når 26 grader.

Vem påverkas mest av värmen?
 

De som påverkas extra mycket när värmen stiger under sommaren är:

  • äldre
  • kroniskt sjuka
  • små barn
  • gravida
  • personer med funktionsnedsättning
  • personer som tar viss medicin (t. ex. vätskedrivande eller antidepressiva läkemedel och neuroleptika) bör rådgöra med sin läkare

Tips på hur du minskar riskerna

Ersätt vätskan du förlorar
Drick mer vatten än vanligt – vänta inte på törstkänsla! Undvik helst söta drycker, alkohol och vätskedrivande drycker som kaffe. Ät vätskerik mat, som grönsaker och frukt. Lite extra salt på maten kan vara bra för att ersätta det salt du förlorar när du svettas.

Ordna sval miljö
Var uppmärksam på inomhustemperaturen. Använd gardiner, persienner och markiser för att skapa en sval miljö och vädra nattetid när det är svalt. Försök att vistas på hemmets svalaste plats, tänk på att temperaturen kan variera med flera grader mellan olika rum.

Svalka kroppen
Välj löst sittande kläder i naturmaterial. Svalka dig då och då genom att ta en sval dusch eller lägg en blöt handduk runt nacken. Skydda huvudet med en hatt när du är utomhus och håll dig i skuggan så mycket som möjligt. Undvik ansträngande fysisk aktivitet under dygnets varmaste timmar.

Lyssna på kroppens varningssignaler
Förhöjd kroppstemperatur, puls och andning kan vara tecken på att kroppen påverkas av värmen. Börjar du känna sig onormalt yr eller trött kan det också vara en signal på att hälsan är påverkad. Får du besvär i samband med höga temperaturer bör du kontakta din vårdcentral eller ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning.

 

Påminn vänner och familj om råden ovan! Kolla gärna in läkarens bästa tips vid höga temperaturer i klippen nedan. 

Share This