Klimattips vid
värmebölja

Med ett förändrat klimat får vi räkna med både stigande medeltemperatur och att värmeböljor blir vanligare. Vi påverkas olika mycket när värmen slår till. För att risken för hälsoproblem ska öka i ett land som Sverige, där det inte är så varmt i vanliga fall, räcker det att temperaturen når 26 grader.

Vem påverkas mest av värmen?

Långvarig hög värme kan påverka hälsan, särskilt bland riskgrupperna. Det som riskerar att påverkas extra mycket när värmen stiger under sommaren är:

 

  • Äldre
  • Kroniskt sjuka
  • Små barn
  • Gravida
  • Personer med funktionsnedsättning
  • Personer som tar viss medicin (till exempel vätskedrivande eller antidepressiva läkemedel och neuroleptika) bör rådgöra med sin läkare.

Tillhör du eller en anhörig en riskgrupp?

I Folkhälsomyndighetens broschyr kan du läsa mer mer om hur värme påverkar kroppen och få tips och råd om hur du kan förebygga hälsoeffekterna vid en värmebölja. 

Läs broschyren

SMHI:s värmevarningssystem

SMHI har vädervarningar för höga temperaturer. Detta för att ge vårdsektorn, riskgrupper och allmänheten bättre möjlighet att förbereda sig.

Följ SMHIs värmevarningssystem

Läkarens bästa tips

Se filmen för att ta reda på läkarens bästa tips på hur du kan må bra även vid höga temperaturer.  Får du eller någon i din närhet besvär i samband med höga temperaturer bör du kontakta din vårdcentral eller ringa 1177 för sjukrådgivning.

Så minskar du riskerna

Ersätt vätskan du förlorar

Drick mer vatten än vanligt – vänta inte på törstkänsla! Undvik helst söta drycker, alkohol och vätskedrivande drycker som kaffe. Ät vätskerik mat, som grönsaker och frukt. Lite extra salt på maten kan vara bra för att ersätta det salt du förlorar när du svettas.

Ordna sval miljö

Var uppmärksam på inomhustemperaturen. Använd gardiner, persienner och markiser för att skapa en sval miljö och vädra nattetid när det är svalt. Försök att vistas på hemmets svalaste plats, tänk på att temperaturen kan variera med flera grader mellan olika rum.

Svalka kroppen

Välj löst sittande kläder i naturmaterial. Svalka dig då och då genom att ta en sval dusch eller lägg en blöt handduk runt nacken. Skydda huvudet med en hatt när du är utomhus och håll dig i skuggan så mycket som möjligt. Undvik ansträngande fysisk aktivitet under dygnets varmaste timmar.

Lyssna på kroppens varningssignaler

Förhöjd kroppstemperatur, puls och andning kan vara tecken på att kroppen påverkas av värmen. Börjar du känna sig onormalt yr eller trött kan det också vara en signal på att hälsan är påverkad. Får du besvär i samband med höga temperaturer bör du kontakta din vårdcentral eller ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning.

Råd från 1177

Råd vid värmebölja

Vi påverkas olika mycket av varma temperaturer. När värmen slår till behöver vi som lever i ett land där det vanligtvis inte är så varmt tänka till och anpassa våra liv efter temperaturen.

Läs mer på 1177.se

Råd vid värmeslag

Värmeslag uppstår när kroppens egen förmåga att styra sin temperatur inte fungerar. Det uppstår oftast när det är väldigt varmt ute och luftfuktigheten är hög. 

Läs mer på 1177.se

Råd vid uttorkning

Uttorkning uppstår när kroppen gör av med mer vätska än vad du tillför den. Det är vanligast bland små barn, äldre, eller personer som har ansträngt sig hårt fysiskt när det är väldigt varmt.

Läs mer på 1177.se

Jobbar du inom vården?

För dig som jobbar inom vård och omsorg har Folkhälsomyndigheten tagit fram en kort webbkurs om värmebölja.

Share This